Voinko laskuttaa ilman alv, jos toimialani on siitä vapautettu?
Tämä artikkeli koskee OP Kevytyrittäjä -palvelua (Y-tunnuksellinen).
Päivitetty:
6.10.2026
Kyllä. Tietyt toimialat ovat vapautettu alv-velvollisuudesta tai arvonlisävero on siirretty toimeksiantajan maksettavaksi. Sinun ei siis tarvitse lisätä laskullesi arvonlisäveroa, vaan lisäämme sinulle vaihtoehdoksi 0 % alv:n. Nämä toimialat ovat:
- Terveyden- ja sairaanhoito sekä sosiaalihuolto
- Arvonlisäverolaissa erikseen määritellyt koulutuspalvelut
- Arvonlisäverolaissa erikseen määritellyt kirjoituksien ja musiikkiteosten tekijänoikeudet ja esiintymisistä saadut korvaukset
Terveyden- ja sairaanhoidon sekä sosiaalihuollon palveluiden tarjoaminen on luvanvaraista toimintaa. Kaikkien lupahakemusten tulee olla kunnossa ennen kuin voit lisätä laskullesi 0 % alv -kannan.
Rakennusalalla, jossa sovelletaan käänteistä arvonlisäverovelvollisuutta myyjä ei myöskään maksa arvonlisäveroa. Tiettyjen rakentamispalvelujen myyntitilanteessa verosta vastaa siis ostaja eikä myyjä.
Myynti ilman arvonlisäveroa vähäisen toiminnan vuoksi
Toimialasta riippumatta voit laskuttaa 0 % alv -kannalla myös vähäisen liiketoiminnan perusteella, kun liikevaihtosi jää alle 20 000 euron kalenterivuodessa. Tällöin poistut alv-rekisteristä ja laskutat ilman alvia rajaan saakka. Lue lisää oppaastamme kannattaako laskuttaa alvilla vai ilman.
Voit pyytää 0 % alv ja käänteisen 0 % alv-kannan käyttöösi asiakaspalvelu-chatin kautta.
Tee muutoksia alv-rekisteriin kirjautuneena palveluun.