Miten minulle tilitettävät summat muodostuvat?
Tämä artikkeli koskee OP Kevytyrittäjä -palvelua (Y-tunnuksellinen).
Asiakkailtasi vastaanotetuista maksuista pidätetään lähtökohtaisesti ennakkoverot, alv sekä palvelumaksu.
Ennakkovero
Palvelumme pidättää ilmoittamasi veroprosentin mukaan asiakkaidesi maksamista laskuistasi rahaa lisäennakon maksamista varten verokauden päätteeksi tammikuussa. Voit aina päivittää veroprosenttiasi palvelussa tarpeen mukaan. Palvelumme huolehtii automaattisesti yrityksesi veroilmoitukset ja lisäennakon maksut puolestasi verokertymälläsi.
Vinkki: Jos laskutat asiakkaaltasi vähennyskelpoisia korvauksia, kuten matkakuluja, voit laskua luodessasi valita laskuriville "Älä pidätä ennakkoveroa", jolloin ennakkoveroa ei pidätetä kyseisestä laskurivistä. Huomaa, että tämä vaikuttaa vain verojen kertymään. Saadaksesi myös vähennykset mahdollisista kuluista, sinun tulee lisätä ne palveluun menoksi tai vähennyksenä.
Alv eli arvonlisävero
Voit palvelun käyttäjänä valita, haluatko laskuttaa alvilla vai ilman ehtojen täyttyessä. Jos laskutat alvilla, rekisteröimme Y-tunnuksesi alv-rekisteriin. Alv-velvollisena laskut sisältävät arvonlisäveron, ellei kyseessä ole alvista vapautettu toiminta, kuten esimerkiksi fysioterapia.
Laskuilta pidätetyt alvit jäävät asiakasvaratilille odottamaan alv-ilmoitusta, jolloin alvit maksetaan Verohallinnolle ja mahdollisesti yrittäjälle ilmoituksen mukaisesti.
Alv-vähennykset
Jos ostat palveluita tai tuotteita yrityksellesi, voit vähentää ostojesi alvit verotuksessasi lisäämällä ne menoksi kirjanpitoon. Saat siis aikanaan osan alveista takaisin alv-ilmoituksen hetkellä.
Palvelumaksu
Veloitamme 5 % + alv palvelumaksun myyntisi alvittomasta summasta. Koska palvelumaksu on kulu yrityksellesi, se lisätään automaattisesti kirjanpitoosi menoksi ja jos olet alv-rekisterissä, vähennämme myös palvelumaksun alvin verotuksessasi. Jos et ole alv-rekisterissä, palvelumaksun alv vähennetään kuitenkin tuloverotuksessasi eli hyödyt siitä noin veroprosenttisi verran.
Palvelumaksun summaan lisätään luonnollisesti palveluiden arvonlisävero 25,5 %.
Esimerkki tilityksestä
Esimerkissä lasku on 1 000 € + alv 25,5 % ja veroprosenttisi on 20 %.
- Laskun loppusumma on 1 255 €, josta alv on 255 €. Alv jää asiakasvaratilille odottamaan alv-ilmoitusta.
- Laskun verottomasta summasta (1 000 €) vähennetään palvelumaksu 50 € ja sen alv 12,75 €.
- Ennakkovero lasketaan verottomasta summasta veroprosenttisi mukaan: 20 % × 1 000 € = 200 €.
- Sinulle tilitetään 1 255 – 255 – 50 – 12,75 – 200 = 737,25 €.
Laske oman laskusi tilitys palkkiolaskurilla. Laskurissa voit myös verrata, paljonko käteen jäisi ilman Y-tunnusta.