Toiminimen verotus

Toiminimen verotus on erittäin tärkeää ymmärtää ja sisäistää. Lue tästä oppaasta veroasioiden perustiedot ja vinkkimme verorutiinien helpotukseen.
Päivitetty:
12.5.2025
Mitä minun tarvitsee tietää veroista?
Toiminimiyrittäjän tarvitsee hallita ainakin seuraavat verotukseen liittyvät asiat:
- Miten tuloja verotetaan?
- Miten teen vuosittaisen veroilmoituksen?
- Mitä ovat ennakkoverot ja miten maksan ne?
- Milloin kannattaa olla alv-velvollinen ja miten tilitän alv:t verottajalle?
- Mitä kuluja voin vähentää verotuksessa?
- Miten kilometrivähennykset ja päivärahat toimivat?
- Miten hyödyn alv-vähennyksistä?
Yrittäjän on aina hyvä tietää vastuunsa ja velvollisuutensa. Jos olet kuitenkin vasta aloittamassa yrittäjyyttäsi, suosittelemme harkitsemaan ammattilaisen apua esimerkiksi veroasioihin liittyviin velvollisuuksiin liittyen.
OP Kevytyrittäjä -palvelussa me hoidamme verotuksen asiat puolestasi kertomasi veroprosentin perusteella. Samalla kuitenkin pääset nauttimaan kaikista aidon yrittäjän verohyödyistä, kuten alv-vähennyksistä sekä automaattisesta yrittäjävähennyksestä verotuksessa.
Yleisesti toiminimen verotuksesta
Toiminimen omaisuus eroaa henkilökohtaisesta omaisuudesta käytännössä vain kirjanpidollisesti. Toiminimen varat ovat samalla toiminimellä yrittävän varoja.
Toiminimellä yrittäessä yrittäjä ei saa varsinaista palkkaa, vaan yrittäjä voi nostaa yrityksestään suoraan rahaa tekemällä yksityisottoja. Yksityisottoja voi tehdä niin usein kuin haluat.
Yksityisotoista ei nostohetkellä makseta veroja, vaan verot maksetaan yrityksen koko tilikauden tuloksen perusteella ennakkoveroina tai lisäennakkona, kuten OP Kevytyrittäjä -palvelussa verotus tyypillisesti hoidetaan.
Toiminimen tulos ja liikevaihto
Toiminimen verotus perustuu tilikauden tulokseen. Tulos tarkoittaa summaa, joka sinulle jää käteen sen jälkeen, kun tilikauden tuloista vähennetään tilikauden kulut sekä mahdollisten aikaisempien vuosien tappiot.
Tulos on siis eri asia kuin liikevaihto: liikevaihto tarkoittaa toiminimen laskuttamien laskujen yhteissummaa, josta arvonlisävero on vähennettynä.
Toiminimen maksama vero on ennakkoveroa
Toiminimen ansiotulon verotus tapahtuu ns. ennakkoverojen kautta. Ansiotulosta maksetaan veroa siis etukäteen tehdyn tuloarvion perusteella.
Jos vuoden lopussa veroja ei ole maksettu tarpeeksi, sinun täytyy maksaa täydennysveroa tai viimeistään korollista jäännösveroa verotuksen vahvistamisen jälkeen. Liikaa maksetut ennakkoverot saa aikanaan takaisin veronpalautuksena.
Saat verohallinnolta ohjeet ennakkoverojen maksuun. Ennakkoveroja maksetaan tuloarvion pohjalta joko joka kuukausi, joka toinen tai esimerkiksi muutaman kerran vuodessa riippuen ennakkoverojen määrästä. Ennakkoverojen maksuajasta voi myös sopia suoraan Verohallinnon kanssa esimerkiksi sesonkitöiden mukaan.
OP Kevytyrittäjässä hoidamme verojen maksamisen puolestasi. Verot pidätetään asiakkaidesi maksamista laskuista ilmoittamasi vuosituloarvion ja veroprosentin pohjalta lisäennakkona.
Toiminimi ja arvonlisävero
Kun toiminimen liikevaihto on yli 20 000 euroa vuodessa, tulee yrittäjän olla alv-velvollinen ja toiminimi täytyy ilmoittaa arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.
Kun olet alv-velvollinen, sinun täytyy lisätä laskuihisi alv (yleensä 25,5 %) sekä hoitaa alveihin liittyvät säännölliset ilmoitus- ja tilitysrutiinit. Tämän lisäksi sinun täytyy huomioida alv yrityksen laskutuksessa ja kirjanpidossa.
Alv-ilmoituskauden pituuden voi tietyissä tilanteissa valita itse
Mahdollisia alv-ilmoituskausia on vuosi, neljännesvuosi ja kuukausi. Ilmoituskausi on oltava lyhyempi kuin vuosi, jos liikevaihto ylittää 30 000 euron rajan vuodessa. Yleensä pienimuotoista liiketoimintaa tekevien ilmoituskauden pituus on vuosi, mutta yrittäjän on myös mahdollista hakeutua lyhyempään alv-kauteen, jolloin mahdolliset alv-palautukset hankinnoista tulevat yrittäjän tilille myös nopeammin.
OP Kevytyrittäjä -palvelussa alv-kauden pituus on lähtökohtaisesti kalenterivuosi, mutta huolehdimme alv-ilmoituksista kunkin yrityksen alv-kauden mukaisesti, eli silloin kun yrittäjä hakeutuu lyhyempään kauteen vapaaehtoisesti tai liittyy palveluun lyhyemmällä ilmoituskaudella. Palvelu huolehtii myös ilmoituskauden muutoksesta lyhyempään, kun liikevaihto nousee rajan yli.
OP Kevytyrittäjä -palvelussa on mahdollista valita, liitytkö alv-rekisteriin vai laskutatko alv 0 % vähäisen liiketoiminnan osalta ehtojen täyttyessä. Jos päätät liittyä alv-rekisteriin, hoidamme puolestasi kaikki ilmoituksiin ja vähennyksiin liittyvät velvollisuudet, joten tällä tavalla pääset nauttimaan aidon yrittäjyyden hyödyistä. Lue lisää kannattaako laskuttaa alvilla vai ilman.
Jos ostat esimerkiksi yritystoimintaan liittyvän työkalun, voit vähentää hankinnan yhteydessä maksamasi alv:n omasta alv-tilityksestäsi.
Esimerkki
Uusi tietokone maksaa kaupassa 699,90 euroa. Tästä hinnasta arvonlisäveron osuus on 25,5 %, eli 142,21 euroa.
Voit hankinnan jälkeen vähentää omista alv-tilityksistäsi tietokoneen veron osuuden kokonaan, eli tietokoneen hinnaksi tulee yrityksellesi 557,69 euroa.
Kannattaako olla alv-velvollinen vai ei?
Jos arvonlisäveroton liikevaihtosi jää alle 20 000 euron, voit laskuttaa ilman alvia vähäisen liiketoiminnan nojalla. Käytännössä yrittäjä ei kuulu alv-rekisteriin eivätkä laskut sisällä alvia lainkaan. Haittapuolena on, ettei myöskään yrittäjän alvillisista hankinnoista tule palautettavaa alvia vaan koko hankinnan summa alveineen pienentää verotettavaa tuloa. Vähennyshyöty on siis noin veroprosentin verran sen sijaan, että se palautettaisiin ns. puhtaana käteen.
Toiminimen veroilmoitus
Toiminimellä toimivan yrittäjän tulee tehdä henkilökohtainen esitäytetty veroilmoitus, jonka lisäksi lomake 5. "Elinkeinotoiminnan veroilmoitus liikkeen- ja ammatinharjoittaja" täytyy täyttää joko verkossa tai paperikaavakkeen muodossa. Kaavake pitää sisällään toiminimen elinkeinotoimintaa koskevat tiedot: tuotot, menot ja matkakulut.
Veroilmoituksen täyttämisen suhteen suosittelemme tutustumaan tarkasti Verohallinnon ohjeisiin ja/tai konsultoimaan toiminimen verotukseen erikoistunutta kirjanpitäjää tai tilitoimistoa.
Verovähennysten tekeminen – mitä yrittäjä voi vähentää verotuksessa?
Tärkeä yrittäjyyden etu on yritystoiminnan kulujen verovähennyskelpoisuus. Lähtökohtaisesti verovähennyskelpoisia kuluja ovat ne kulut, jotka liittyvät tulon hankintaan ja sen säilyttämiseen.
Täysimääräisesti vuosikuluna voidaan vähentää sellainen käyttöomaisuus, jonka todennäköinen käyttöikä on enintään 3 vuotta (riippumatta hankintahinnasta) tai jonka hankintameno on enintään 1 200 euroa (pienhankinta). Pienhankintoina saadaan verovuonna vähentää yhteensä enintään 3 600 euroa. Voit siis hankkia 3 600 € edestä esimerkiksi timpurina sähkötyökaluja yritystoimintaasi varten yhden tilikauden aikana. Yhden hankinnan arvo voi olla maksimissaan 1 200 € alv 0 % eli 1 506 € sis. alv 25,5 %.
Voit myös vähentää kalliimpia hankintoja pitkäaikaisena käyttöomaisuutena
Voit vähentää yritystoiminnassasi käytettäviä koneita ja kalustoa kuten kamerakalustoa, paljukärryä tai golf-simulaattoria palvelussa, joiden hankintahinta ylittää 1 200 € tai kokonaisuus on 3 600 € euroa kalliimpi. Pitkäaikaiset käyttöomaisuudet vähennetään poistoina eli vähentäen 25 % vuodessa laitteiston nykyarvosta. Tutustu lisää, miten pitkäaikainen käyttöomaisuus käsitellään kirjanpidossa tukiartikkelistamme.
Mitkä kulut ovat vähennyskelpoisia?
Kulu | Vähennyskelpoinen yrittäjälle |
---|---|
Pienhankinnat, toimistotarvikkeet ja työkalut | Kyllä |
Liiketoimintaan liittyvät tietokoneohjelmistot ja verkkopalvelut | Kyllä |
Markkinointimenot, kuten hakukonemainonta ja mainos paikallislehdessä | Kyllä |
Edustusmenot | Kyllä, 50 % loppusummasta
Tietyin ehdoin ja rajoituksin |
Työtilan käytöstä aiheutuvat kulut | Kyllä, kotona mahdollisuus työhuonevähennykseen tai liiketilan vuokra. |
YEL-maksut ja yrityksen perustamiseen liittyvät menot | Kyllä |
Vähennysoikeus riippuu yrityksesi toimialasta. Jos esimerkiksi olet valokuvaaja, kuvaukseen liittyvä kalusto ja apuvälineet ovat selkeä vähennyskelpoinen kulu.
Lisätietoja saat vero.fi-sivustolta tai OP Kevytyrittäjän asiakaspalvelusta ja tukiartikkelistamme Liiketoimintaan liittyvien hankintojen vähentäminen.
Kilometrikorvaukset ja päivärahat
Useisiin ammatteihin voi liittyä välttämättömiä matkoja, joista on mahdollista saada lisävähennystä matkan pituuden ja kulkuvälineen perusteella. Elinkeinonharjoittaja ja toiminimiyrittäjä tekee aina lisävähennysvaatimuksen veroilmoituksessaan.
Huomaa kuitenkin, että vakituisen työpaikan ja kodin väliset matkat eivät tähän kuulu, vaan ne ovat osa henkilökohtaista veroilmoitusta.
Jos matkan pituus on yli 10 tuntia, on yrittäjä oikeutettu kokopäivärahaan ja jos yli 6 tuntia, puolipäivärahaan.
Lisätietoja saat vero.fi-sivustolta tai OP Kevytyrittäjän asiakaspalvelusta. Lue lisää oman auton käytöstä kattavasta tukiartikkelistamme ja päivärahoista täältä.
Keskitytkö mieluummin ydinosaamiseesi?
Kuten alussa totesimme, verotuksen ymmärtäminen riittävällä tasolla on tärkeää jokaiselle yrittäjälle. Jos sinusta kuitenkin tuntuu siltä, että kaikkien asioiden huomiointi on liian työlästä, voi OP Kevytyrittäjyys olla sopivin vaihtoehto sinulle.
OP Kevytyrittäjänä voit keskittyä ydinosaamiseesi ja me hoidamme paperityöt, veroilmoituksen ja -maksut puolestasi. Pääset nopeasti laskuttamaan asiakkaitasi ja kehittämään omaa liiketoimintaasi.
Jos sinulla heräsi kysymyksiä verotukseen, kevytyrittäjyyteen tai palveluumme liittyen, autamme mielellämme sivuston chatin kautta.