Voinko vastaanottaa käteis- tai korttimaksuja palvelussa?

Tämä artikkeli on tarkoitettu OP Kevytyrittäjä (Y-tunnuksellinen) käyttäjille.

Kyllä, voit tilittää saatuja käteis-, kortti-, tai muuten palvelun kautta tapahtuvan laskutuksen ohi saatuja yritystuloja palvelussamme. Palvelumme ohi laskutetuista yritystuloista eli suoraan omalle tilille tai käteisenä vastaanotetuista yritystuloista on tehtävä Myynnin tilitys (aiemmin käteistilitys).

Myynnin tilityksessä yrittäjä maksaa saadun rahan kokonaisuudessaan omalta pankkitililtään asiakasvaratilillemme Myynnin tilitys -sivun lomakkeen maksutietojen avulla. Lomake löytyy kirjautumalla palveluun ja kohdasta UusiMyynnin tilitys. Lomakkeen kautta saat maksutiedot, jonka avulla voit tilittää eli maksaa saadun yritystulon omalta tililtäsi OP Kevytyrittäjä -palveluun, jotta voimme pidättää myynnistä verot ja maksut, loput palautamme takaisin.

Myynnin tilitys eli yritystulon maksaminen asiakasvaratilillemme on tärkeää, sillä kirjanpitosi perustuu rahaliikenteeseen asiakasvaratilimme kautta. Pidätämme verot ja maksut, loput palautamme takaisin yrittäjän pankkitilille samalla tavalla kuin laskutuksen kautta.
Yrittäjä maksaa käteisenä tai muuten palvelumme ohi saadut yritystulot OP Kevytyrittäjään Myynnin tilitys -toiminnon kautta saaduilla maksutiedoilla omalta pankkitililtään. Palvelu pidättää saadusta rahasta verot ja maksut, loput palauttaa yrittäjälle takaisin.

Milloin myynnit pitää tilittää?

Yritystulot on tilitettävä viimeistään myyntiä seuraavan kalenterikuukauden loppuun mennessä. Esimerkiksi: Olet saanut myynnistä rahan tilillesi tai käteisenä 13. tammikuuta, myynnin tilitys tulee tehdä viimeistään 28. helmikuuta.

Tilitä loppuvuoden myynnit ennen joulukuun 21. päivää

Marras- ja joulukuun myynnit tulee tehdä viimeistään joulukuun 21. päivä. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jos saat yritystuloja palvelumme ohi joulukuussa, joita et ehdi tilittää saman vuoden aikana.

Toimita asiakkaallesi aina kuitti jokaisesta myyntitapahtumasta.

Huom! Myynnit tulee lisätä palveluun aina täydellä myyntien summalla. Eli käteistilitykseksi lisätään summa, jonka saat asiakkaalta ennen veroja ja muita vähennyksiä. Samoin mahdolliset myyntiprovisiot ja vuokrat lisätään myynnin jälkeen menoihin.

Tee seuraavista yritystuloista Myynnin tilitys:

  • Käteismaksut
  • Korttipäätemaksut
  • Verkkokauppamyynnit Suomen sisällä
  • Asiakkaan maksaessa suoraan tilillesi
  • Maksuvälityspalveluilta esim. Stripe:lta saadut tulot
  • Edenred- tai Smartum-palveluntarjoajilta saadut maksut

Voit tehdä useita maksuja saman kuukauden aikana tai tilittää kootusti esimerkiksi kuukauden myynnit kerrallaan. Jokaiselle myynnin tilitykselle muodostuu oma viitenumero. Aiemmin jokaiselle kuukaudelle ja alv-kannalle on ollut oma viitenumero. Jatkossa vanhoja viitenumeroja ei voi käyttää, vaan jokaiselle myynnille tai myyntijaksolle (esim. viikon torimyynnille tai kuukausimyynnille) on tehtävä Myynnin tilitys ja maksettava se palvelun luomalla maksutiedolla. Tämä muutos ei koske asiakaspalvelusta luotuja kiinteitä maksuviitetietoja, ne toimivat jatkossakin.

Myynnin tilitys – näin saat tulot kirjanpitoon

Tämä ohje koskettaa yritystuloa, joka on asiakkaasi maksama käteismaksu, korttipäätemaksu tai muu tilitys esimerkiksi Stripelta tai Smartumilta, jota et ole voinut laskuttaa palvelumme kautta.
  • Siirry käyttäjätililläsi UusiMyynnin tilitys
  • Syötä kuvaus myynnistä, sen summa ja myyntien ajankohta
  • Valitse myynnin alv-kanta
  • Liitä asiakkaalle annettu kuitti tai muu myyntiraportti maksuvälittäjältä
  • Valitse asiakastyyppi (Yksityishenkilö tai yritys)
  • Paina Näytä tilitystiedot -nappia
  • Lopuksi maksa tilitys saatujen maksutietojen mukaisesti omassa verkkopankissasi
    Vinkki: Voit käyttää virtuaaliviivakoodia tai kopioida tilinumeron ja viitenumeron maksua luodessasi.

Käyttämällä saatua viitenumeroa, saamme tilitettyä sinulle kuuluvan osuuden myynnistä nopeasti. Tilitä myynti aina jokaisen alv-kannan osalta erikseen.

Muista aina antaa kuitti

Asiakkaalle pitää antaa aina kuitti ostoksesta, jos et ole laskuttanut palvelumme kautta. Säilytä kuitti tositteena myöhempää käyttöä varten.

Tosite voi olla esimerkiksi palveluntarjoajan antama yhteenveto tai käteismyyntikuitti. Kirjanpitolain mukaan, sinun tulee säilyttää tositteita 6 vuotta tilikauden päättymisen jälkeen. Liitä asiakkaalle annettu kuitti tai maksuvälittäjän raportti palveluun.

Jos myyt suoraan käteisellä, anna jokaisesta myynnistä kuitti asiakkaallesi. Voit hankkia itsellesi esim. kuittivihkon toimistotarvikeliikkeestä tai kirjakaupasta.

Kuitissa täytyy olla seuraavat tiedot:

Esimerkki hyväksyttävästä tositteesta asiakkaalle.
  • Y-tunnuksesi ja yrityksesi nimi
  • Päiväys
  • Yksikkömäärä
  • Alv-kanta
  • Alvin määrä
  • Kokonaissumma (sis. alv).

Lue lisää