Palveluun kirjautuminen vahvasti tunnistautumalla

OP Kevytyrittäjä (Y-tunnuksellinen) palvelun kirjautuminen uudistuu 11.11.2024 – kirjautuminen tapahtuu jatkossa vain vahvasti tunnistautumalla.

Artikkelia päivitetty 1.11.2024 uuden eräpäivän johdosta.

OP Kevytyrittäjä -palveluun voi kirjautua 10.11.2024 asti omalla sähköpostilla ja salasanallasi tai käyttäen pankkitunnuksiasi. 11.11.2024 alkaen kirjautuminen tapahtuu vain tunnistautumalla vahvasti, esimerkiksi pankkitunnuksilla.

Käytössä olevat vahvan tunnistautumisen vaihtoehdot palvelussa alkaen lokakuun alusta

  • Pankkitunnistautuminen
    Kaikkien suomalaisten pankkien tunnuksilla
  • Mobiilivarmenne
    Saat mobiilivarmenteen käyttöösi omalta operaattoriltasi.
  • Käyttäjätunnus
    Sähköpostin ja salasanan yhdistelmällä kirjautuminen poistuu 11.11.2024.

Miten kirjautuminen tapahtuu jatkossa?

Palveluun kirjaudutaan jatkossakin tutun polun kautta: Kirjaudu-navigaation kautta valitsemalla "OP Kevytyrittäjä". Kirjautumissivulla etenet Tunnistaudu pankkitunnuksilla -painikkeen kautta valitsemaan oman pankkisi tai mobiilivarmenteen.

Tunnistautumisen yhteydessä palveluumme välitetään vain henkilötunnuksesi ja nimesi. Tunnistautumisen yhteydessä ei välitetä raha-asioitasi, kuten tilitietojasi eikä OP Kevytyrittäjä koskaan kysy sinulta pankkitunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä eikä puhelimitse.

Koostimme alle kirjautumisuudistukseen liittyen kysymyksiä ja vastauksia, joita saatat pohtia. Autamme myös kirjautumiseen sekä muuten palveluun liittyvissä kysymyksissä chat-asiakaspalvelussa. Voit olla yhteydessä mihin aikaan vain, vastaamme arkisin klo 8–16.

Minulla on pankkitunnukset, tarvitsenko mobiilivarmennetta? Voit käyttää kirjautumiseen pankkitunnuksiasi, mobiilivarmenteen käyttö ei ole pakollista vaan voit käyttää näistä jompaa kumpaa.
Mitä käy tunnuksilleni muutoksen jälkeen? Poistamme 11.11.2024 mahdollisuuden kirjautua sähköpostilla ja salasanalla. Palvelua on mahdollista käyttää jatkossakin kirjautumalla vahvalla tunnistautumisella, kun sinulla on aktiivinen asiakkuus palvelussamme.
Mikä on mobiilivarmenne ja miten saan sen käyttöön?

Mobiilivarmenne on suomalaisten operaattorien (DNA, Elisa ja Telia) ylläpitämä turvallinen ja luotettava tunnistautumis- ja kirjautumistapa. Palvelun käyttö perustuu omaan puhelinnumeroon ja saat Mobiilivarmenteen käyttöösi omalta puhelinoperaattoriltasi. OP Kevytyrittäjä -palvelun käyttö ei vaadi mobiilivarmennetta, vaan kirjautuminen onnistuu myös pankkitunnuksilla.

Lisätietoja Mobiilivarmenteesta löydät osoitteesta Mobiilivarmenne.fi

Mitä tapahtuu asiakkuudelleni, jos minulla ei ole pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta? Palvelumme on täysin digitaalinen ja kaikki toiminnot, kuten laskuttaminen, menojen lisääminen ja kirjanpidon tarkastelu, tapahtuvat palvelussa kirjautuneena. Palvelua ei valitettavasti voi käyttää, jos palveluun ei pääse kirjautumaan. Suosittelemme hankkimaan tai uusimaan pankkitunnukset omasta pankistasi hyvissä ajoin, jotta pääset kirjautumaan palveluumme jatkossakin.
Miksi kirjautuminen uudistuu? Parannamme palvelun turvallisuutta ja saavutettavuutta luopumalla sähköpostin ja salasanan yhdistelmästä siirtymällä kokonaan vahvaan tunnistautumiseen. Uudistuksella yhtenäistämme asiakaskokemusta muiden OP:n palveluiden, kuten OP Kevytyrittäjä Y-tunnukseton -palvelun kanssa.
Avaa chat