Verkkolasku ei saapunut asiakkaalle – vinkkejä ja apua verkkolaskuongelmiin

Tämä artikkeli on tarkoitettu OP Kevytyrittäjä (Y-tunnuksellinen) käyttäjille.

Välillä sattuu tilanteita, joissa verkkolasku ei jostain syystä saavu vastaanottajalle. Näissä tilanteissa paras ratkaisu on olla aluksi yhteydessä laskun vastaanottajaan, sillä hänen on selvitettävä mahdollista ongelmaa verkkolaskun vastaanottamisessa oman verkkolaskutuspalvelun kanssa.

Olemme koonneet ohjeet miten matkalle kadonnutta verkkolaskua voi tutkia mahdollisten ongelmien ratkaisemiseksi. Näistä toimintaohjeista on apua laskun vastaanottajalle selvittämään miksi verkkolasku ei saapunut perille. Voit toimittaa nämä ohjeet laskun vastaanottajalle.

Toimintaohjeet verkkolaskuongelmissa laskun vastaanottajalle

Verkkolasku voi jäädä verkkolaskun välittäjäpalvelussa virhetilaan tai se voidaan hylätä tietyissä tilanteissa. Mahdollinen virhetila tai hylkyperuste selviää ottamalla yhteyttä omaan verkkolaskuvälittäjään. Koostimme muutamia tyypillisiä tilanteita alle, joissa verkkolasku ei löydä oikeaan osoitteeseen.

1. Verkkolaskuosoitetta ei ole lisätty julkiseen verkkolaskuosoitteistoon

Tarkista, onko käytössä oleva verkkolaskutusosoite lisätty julkiseen verkkolaskutusosoitteistoon. Mikäli se ei löydy osoitteistosta, niin verkkolaskuvälittäjää pitää pyytää lisäämään osoite julkiseen verkkolaskuosoitteistoon. OP Kevytyrittäjä -palvelusta ei voi lähettää verkkolaskua salattuun verkkolaskuosoitteeseen vaan sen täytyy olla julkinen.

2. Muutoksia verkkolaskuosoitteessa

Jos vastaanottajan verkkolaskutusosoite on muuttunut, niin täytyy varmistaa, että päivitetty verkkolaskuosoite on julkisessa verkkolaskuosoitteistossa.

3. Verkkolaskutusosoite on tarkoitettu vain vastaanottamaan verkkolaskuja

Osa verkkolaskuosoitteista on luotu vain laskujen lähettämiseen. Mikäli haluat vastaanottaa OP Kevytyrittäjän laskut verkkolaskuina, sinun tulee olla yhteydessä verkkolaskuvälittäjääsi.

Olethan yhteydessä asiakkaaseen ja pyydä selvittämään onko kyseessä jokin näistä tilanteista. Kun saat vastauksen, niin voit olla yhteydessä meihin asiakaspalvelu-chatissa.

Verkkolasku voidaan vastaanottaa myös kirjeenä tai OmaPostiin

Verkkolasku lähtee kirjeenä verkkolaskun sijasta, jos verkkolaskun vastaanottamisessa on jokin vika tai puutteellinen tieto. Verkkolaskuvälittäjä tekee päätöksen vaihtaa välitystapaa, jos verkkolaskua ei voida toimittaa.

Verkkolaskuvälittäjä voi myös muuttaa lähetystavan sähköiseksi kirjeeksi OmaPostiin, jos laskun vastaanottaja on valinnut verkkolaskun vastaanottovaihtoehdoista vastaanottamisen OmaPostiin.

Jos laskun vastaanottaja haluaa laskut kirjeiden sijasta verkkolaskuna, vastaanottajan on selvitettävä verkkolaskutusosoitteensa:

  • ajantasaisuus
  • kyky vastaanottaa verkkolaskuja
  • osoitteen julkisuus.

Ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä laskun vastaanottajaan ja pyytää häntä selvittämään onko kyseessä jokin edellämainituista tilanteista. Autamme myös mielellämme chat-asiakaspalvelussa asian selvittämiseksi.

Avaa chat