Minustako kevytyrittäjä?
Pohditko kevytyrittäjyyttä? Tässä artikkelissa käymme läpi liikeidean, liiketoimintasuunnitelman ja yrityksen aloittamisen perusasiat.
Julkaistu:
1.1.2019
Yrittäjäksi aikovalla on alussa paljon kysymyksiä: onko liikeideani hyvä? Miten tehdään hyvä liiketoimintasuunnitelma? Mitä yrittäjän tukia on olemassa ja milloin starttirahaa voi saada? Entä rahoitus, vakuutukset ja verotus?
Entä missä järjestyksessä asiat kannattaisi hoitaa? Mitkä ovat välttämättömiä, mitkä vähemmän tärkeitä tai mahdollisesti vapaaehtoisia? Kuinka paljon paperisotaa yrittäjäksi alkamiseen liittyy ja mitä asioita voin ulkoistaa?
OP Kevytyrittäjänä yrityksen perustaminen on tehty mahdollisimman helpoksi ja rutiinit, kuten kirjanpito, laskutus ja monet veroasiat, hoituvat suoraan palvelussa. Tähän artikkeliin olemme koonneet muutamia perusasioita, jotka auttavat sinua menestymään yrittäjänä.
Yritysidea on yrittämisen lähtökohta
Yrityksen yritysidea voi olla käytännössä mikä vain: se voi pohjautua yrittäjän omaan ammattitaitoon tai harrastukseen, se voi olla täysin uusi tuote tai palvelu tai uudenlainen versio olemassa olevasta tuotteesta tai palvelusta tai jopa yhdistelmä edellä mainituista.
Millainen yritysidea on hyvä? Täytyykö sen olla jollain tavalla uusi ja markkinoita mullistava?
Usean yrityksen lähtökohtana on yrittäjän oman ammattitaidon, kuten vaikka valokuvauksen, rakentamisen tai koodaamisen, vahva osaaminen. Omalle osaamiselle ja ammattitaidolle pohjautuva yrityksen perustaminen on usein turvallinen tapa ryhtyä yrittäjäksi.
Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:
- Mitkä ovat minun vahvuuteni ja osaamisalueeni?
- Voisinko perustaa yrityksen osaamiseni ympärille?
- Onko minulla halua ja motivaatiota toimia yrittäjänä?
Kun sinulla on yritysidea ja motivaatio yrittäjänä toimimisesta, seuraava askel on liiketoimintasuunnitelman luonnostelu.
Liiketoimintasuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma rakennetaan liikeidean pohjalle, ja se auttaa sinua hahmottamaan liikeideasi toimivuutta, kannattavuutta ja yrityksesi toimintatapoja.
Liiketoimintasuunnitelman tekemisellä on tarkoitus muodostaa käsitys siitä, mitä kaikkea yritystoiminnan aloittamiseen ja pyörittämiseen liittyy ja miten mahdollisilta ikäviltä yllätyksiltä vältytään.
Jos haet yrityksellesi rahoitusta, mahdollinen rahoittaja pystyy tarkastelemaan suunnitelmiasi helposti, kun ne ovat auki kirjoitettuna liiketoimintasuunnitelmassa.
Liiketoimintasuunnitelmassa on hyvä pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:
Kohderyhmä kertoo sen, kenelle haluat tuotteitasi tai palveluitasi tarjota. Kohderyhmän miettiminen kertoo sinulle myös siitä, miten myynti olisi parasta toteuttaa.
Ketkä ovat asiakkaitasi? Kuinka he tekevät ostopäätöksiä? Missä he sijaitsevat, mitä kautta heidät tavoittaa ja kuinka paljon heitä on? Tavoitellun asiakaskunnan tunteminen ja heidän tarpeidensa ymmärtäminen luo pohjan toiminnallesi.
Omat vahvuudet ovat yrityksesi tärkeä voimavara. Kirjaa ylös oma osaamisesi, verkostosi sekä tuntemuksesi yrityksen toimialasta. Kun asiat kirjaa ylös, on mahdollista tarkastella tuttuja asioita uudesta perspektiivistä ja nähdä eri asioiden välillä uusia yhteyksiä.
Tuotteet ja palvelut ovat yrityksesi selkäranka. Mitä asiakkaillesi tarjoat? Mitkä ovat tuotteesi ominaisuudet ja ovatko ne houkuttelevia asiakkaan näkökulmasta? Määrittele tuotteesi konkreettisesti ja tarkasti ja ole koko ajan kriittinen - onko tämä sellainen tuote, josta asiakkaasi ovat aidosti kiinnostuneita?
Kysynnän ja kilpailun miettiminen auttaa sinua ymmärtämään onko liikeideallasi mahdollisuuksia pärjätä markkinoilla. Minkä verran maksavia asiakkaita on mahdollista löytää? Minkä verran kilpailua markkinoilla on tällä hetkellä? Mitkä ovat tuotteesi edut ja ominaisuudet kilpailijoihin esimerkiksi hinnan, hyötyjen tai heikkouksien suhteen?
Rahoituksen ja kannattavuuden arvioiminen kertoo sinulle, paljonko tarvit pääomaa toimintasi aloittamiseen ja miten sinun täytyy tuotteesi hinnoitella, jotta saat yrityksestä itsellesi riittävän elannon.
Myynnin ja markkinoinnin suunnittelu on myös tärkeä osa liiketoimintasuunnitelmaa. Miten herätät kohderyhmiesi huomion ja kiinnostuksen myymääsi palvelua kohtaan? Millainen on yrityksesi viestintätapa ja missä kanavissa sen kannattaa olla aktiivinen?
Digitaalinen markkinointi on tärkeä mahdollisuus myös pienille yrityksille. Voit julkaista asiakkaitasi kiinnostavia sisältöjä ja tavoittaa eri kohderyhmät vaikkapa kohdistetuilla mainoksilla tai osuvilla hakusanoilla.
Markkinoilla on paljon isoja ja pieniä digimarkkinointiin keskittyneitä yrityksiä, joiden konsultointiapua voi olla hyödyllistä pyytää alkuun pääsemisessä. Aikaisemmissa liiketoimintasuunnitelman vaiheissa mietityt asiat auttavat tehokkaan mainonnan ja markkinoinnin toteuttamisessa.
Yrityksen nimen valinta
Yrityksen nimeä kannattaa ajatella vahvana osana markkinointia eli yrityksen käyntikorttina. Nimen tulisi olla iskevä ja jäädä helposti mieleen sekä kuvata yritystä tai liittyä jollakin tapaa sen liiketoimintaan. Nimeä suunnitellessa kannattaa myös varmistaa, että valittu nimi on käytettävissä myös yrityksen www-osoitteena.
OP Kevytyrittäjällä yrityksen nimenä on lähtökohtaisesti yrittäjän oma nimi. Yrityksen markkinoinnissa voi kuitenkin vapaasti käyttää mitä tahansa vapaana olevaa nimeä. Halutessasi voit myös rekisteröidä yrityksellesi kaupparekisteriin virallisen toiminimen. Tämä ei ole pakollista, ellei kyseessä ole luvanvarainen elinkeinotoiminta.
Rahoitus, starttiraha ja vakuutukset
Yrittäjäksi aikovan on tärkeää varmistaa, että yrityksen perustamis- ja käynnistämisvaiheeseen on saatavilla tarvittava rahoitus. Yrityksen rahoitus voi olla joko omaa rahoitusta tai ulkopuolista.
Mikäli liikeidea vaatii paljon investointeja, voi ulkoista rahoitusta hakea esimerkiksi Finnverasta, pankista tai selvittää yksityisen rahoituksen saamista sijoittajilta.
Jos haet rahoitusta, liiketoimintasuunnitelmastasi tulee löytyä tarkat rahoitus- ja kannattavuuslaskelmat. Ne kertovat toimintasi kulut, tiedot mahdollisista työtilojen ja -välineiden investoinneista sekä siitä, miten tuotteidesi myynti tulee kattamaan lainojen lyhennykset ja muut kiinteät kulut.
Starttiraha on yrittäjälle yritystoiminnan alkuun tarkoitettua tukea, jonka yrittäjä voi käyttää haluamallaan tavalla. Starttiraha ei ole lainaa, eli sitä ei tarvitse maksaa takaisin.
Mikäli aiot hakea starttirahaa, sinun kannattaa ehdottomasti lukea erillinen oppaamme yrittäjän starttirahasta.
Huomaa, että perinteisten laskutuspalveluiden kautta toimivat henkilöt eivät saa starttirahaa, vaan starttirahaa saadaksesi sinun täytyy olla aito Y-tunnuksella toimiva yrittäjä. OP Kevytyrittäjät voivat hakea ja saada starttirahaa.
Liiketoiminnan ja yrittäjän vakuutukset auttavat sinua varautumaan yritystoiminnan riskien varalta. Osa vakuutuksista on pakollisia ja osa vapaaehtoisia.
Kun suunnittelet yritystäsi, pohdi mitä riskejä siihen liittyy. Toimialastasi riippuen oikein valitut vakuutukset antavat sinulle mielenrauhaa ja ongelmatilanteen sattuessa saattavat pelastaa yritystoimintasi jatkuvuuden.
Kattaako kotivakuutukseni yritystoimintaani?
Kotivakuutuksesi voi kattaa yrityskäytössä olevaa irtaimistoa ja laitteistoa. Vakuutuksissa on kuitenkin eroja ja oman yritystoiminnan vakuutukset on hyvä selvittää ennakkoon. Saat omalta vakuutusyhtiöltä tiedon, mitä vakuutuksesi kattaa.
Pohjola Kodin ja tavaroiden vakuutuksella vakuutat kattavasti myös yritystoiminnassasi käyttämiäsi välineitä ja laitteita kuten tietotekniikkaa tai muuta elektroniikkaa. Vakuutusta on myös mahdollista laajentaa arvotavaravakuutuksella kattamaan kalliimpia esineitä.
Pohjola Kodin ja tavaroiden vakuutus kattaa:
- Omaisuuden 5000 euroon saakka esineeltä
- Voimassa Pohjoismaissa
- Muutot
Pohjola arvotavaravakuutus
- Yksilöidyt arvotavarat haluttuun vakuutusmäärään saakka esineeltä
- Voimassa maailmanlaajuisesti
Lue lisää Pohjola Kodin ja tavaroiden vakuutuksesta sekä tutustu ostopolkuun Pohjola Vakuutuksen sivuilla.
Yritysvakuutukset - Mitä vakuutuksia tarvitsen toimintaani varten?
Yrityksen toimintaa on hyvä turvata kaiken varalta. Yrittäjien vakuutustarpeet vaihtelee toimialan ja yrityksen toiminnan mukaan eikä yksikään yrittäjä ole vakuutustarpeiltaan samanlainen. Tästä syystä vakuutusasioissa suosittelemme olemaan yhteydessä vakuutusneuvojiin, jotka auttavat yrityksesi alkutaipaleella.
Vakuutuksia on myös hyvä tarkistaa ajoittain, varsinkin jos toiminta laajenee tai muuttuu merkittävästi. OP Kevytyrittäjän vakuutusasioissa suosittelemme Pohjola Vakuutusta. Pyydä tarjous yritysvakuutuksista.
Jäitkö miettimään vakuutusasioita? Lue vakuutusoppaastamme lisää yrittäjän vakuutuksista.
Toiminnan ja omaisuuden vakuuttamisen lisäksi yrittäjää saattaa koskea lakisäätöinen YEL-vakuutus, eli yrittäjän eläkevakuutus. Vakuutus on pakollinen, kun seuraavat kriteerit täyttyvät:
- Yritystoiminta jatkuu yhtäjaksoisena vähintään 4 kuukautta
- Työtulot ovat vuonna 2025 vähintään 9 208,43 euroa
- Yrittäjä työskentelee itse yrityksessään
- Yrittäjä on 18-70 vuotta vanha.
Katso myös kattava artikkelimme YEL-vakuutuksesta.
OP Kevytyrittäjä -palvelussa tarjoamme käyttäjillemme mahdollisuuden ottaa vapaaehtoisia vakuutuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi tapaturma- ja vastuuvakuutukset sekä käyttöomaisuuteen keskittyvät vakuutukset.
Kuinka voimme auttaa?
Kaiken kaikkiaan liiketoimintasuunnitelma on yrittäjälle tärkeä työkalu. Liiketoimintasuunnitelman laatimisessa olennaista on kirjoittaa ylös omat ajatuksesi ja suunnitelmasi koskien liikeideaa, kilpailukykyä, kannattavuutta, asiakaskuntaa, resursseja sekä myynninedistämisen toimenpiteitä.
Hyvä uutinen on se, että kun suunnittelu on hyvässä vauhdissa, yrityksen perustaminen on todella helppoa. OP Kevytyrittäjänä voit heti alusta asti keskittyä omaan osaamiseesi ja jättää paperityöt ja muut asiat tiimillemme.
Tukenasi on asiantunteva asiakaspalvelu sivustoltamme löytyvän chatin kautta (sivun oikeassa alalaidassa oleva puhekupla). Lisäksi OP Kevytyrittäjille on tarjolla puhelinneuvontaa, jonka yhteystiedot löydät kirjauduttuasi palveluun.
Tutustu myös yrityksen perustamisen oppaaseen OP Mediassa.