Määrittele kohderyhmä, ole läsnä somessa, verkostoidu – alan ammattilaiset listasivat 5 vinkkiä aloittavan yrityksen markkinointiin
Markkinointi on olennainen osa yrityksen menestystä, sillä se auttaa pitämään bisneksen pyörimässä. Markkinoinnin ammattilaisten vinkeillä jokainen yrittäjä voi ottaa ensiaskeleet oman osaamisensa esille tuomisessa.
Julkaistu:
7.6.2023
Markkinointi on olennainen osa yrittäjän menestystä, sillä se auttaa pitämään bisneksen pyörimässä. Markkinoinnin ammattilaisten vinkeillä jokainen aloittava yrittäjäkin voi ottaa ensiaskeleet oman osaamisensa esille tuomisessa.
Monelle kevytyrittäjälle eli sivutoimisesti yrittäjän töitä tekevälle parasta on saada keskittyä omaan ydinosaamiseensa, olipa se sitten koodaamista, valokuvausta, muotoilua, kirjoittamista tai ihmisten hyvinvoinnista huolehtimista – ja unohtaa kaikki muu. Paperityöt ja raha-asiat on helppo taklata OP Kevytyrittäjä -palvelun avulla, mutta miten huolehtia oman osaamisensa markkinoinnista? Näkyvyys kun on oleellinen asia pienyrittäjän menestystä: se auttaa houkuttelemaan asiakkaita ja erottumaan kilpailijoista.
Yksinyrittäjä saa markkinointinsa rullaamaan melko simppeleillä keinoilla. Markkinoinnin osaajat antavat vinkkinsä kevytyrittäjälle, joka haluaa saada osaamisensa näkyville ja bisneksensä pyörimässä.
Kohderyhmä on markkinoinnin perusta
Miten markkinoida pienyritystä? Markkinoinnissa kaikki lähtee kohderyhmän määrittelystä ja sen tuntemisesta. Aivan aluksi yrittäjän tulisi siis miettiä, kenelle hänen tuotteensa tai palvelunsa on suunnattu.
– Etenkään pienen yrityksen markkinoinnissa harvan tuotteen tai palvelun kohderyhmää ovat esimerkiksi kaikki tietyn kaupungin asukkaat tai kaikki suomalaiset. Fiksuinta ja tehokkainta on keskittyä kohdennettuun ydinporukkaan, Dagmarin johtava asiakaskokemusstrategi Aino Saari kertoo.
Kun omat asiakkaat ovat selvillä, kannattaa tutkia, mistä heidät tavoittaa parhaiten.
– Volyymiripsiä tekevän asiakkaat viihtynevät Instagramin ja TikTokin kauneussisältöjen parissa. Pienen paikkakunnan pyöräkorjaajalle paras media voi olla paikallislehti, jos kuukausittainen mainos riittää tuomaan riittävästi asiakkaita. Kohderyhmän mieltymyksiä voi selvittää esimerkiksi omia asiakkaita haastattelemalla, Dagmarin digisuunnittelija Heta Vuorinen kehottaa.
Saari ja Vuorinen listasivat toimenpiteitä, jotka jokainen sivutoimisestikin omaa intohimoaan työnään tekevä voi ottaa käyttöön. On hyvä muistaa, ettei uuden yrittäjän ole tarvetta toteuttaa niitä kaikkia. Järkevintä on testata keinoja yksi kerrallaan ja katsoa, mitkä toimet tehoavat ja mikä määrä asiakkaita tuo halutun menestyksen.
5 vinkkiä markkinointiin – nappaa näistä omasi
Pienelläkin yrityksellä on hyvä olla edes kevyt markkinointisuunnitelma. Näillä esimerkeillä pääset alkuun oman osaamisesi esilletuomisessa.
1. Määrittele kohderyhmä
Ovatko asiakaskuntaasi kotikaupunkisi lapsiperheet, jotka voisivat olla kiinnostuneita tarjoamastasi laulun- tai soitonopetuksesta? Vai kenties parin sadan kilometrin säteellä asuvat naimisiin menevät pariskunnat, joiden häät voisit kuvata?
Kohderyhmä on hyvä määrittää tarkasti ja muistaa, että lähtökohtaisesti pienyrittäjä ei edes tarvitse hurjan isoa asiakasjoukkoa. Pelkkä laaja näkyvyys esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ei takaa myöskään rahavirtaa, jos markkinoinnilla ei tavoiteta kevytyrittäjälle potentiaalisia asiakkaita.
2. Perusta some-tilit ja tuota sisältöä edes joskus
Missä kohderyhmäsi viihtyy? Sisällön tuottaminen eri sosiaalisen median kanaviin kohderyhmään vetoavalla tavalla on oleellinen osa tämän päivän markkinointia. Kohderyhmästä riippuu, tehoaako asiakaskuntaan paremmin näkyvyys Instagramissa, Facebookissa, TikTokissa vai esimerkiksi LinkedInissä. Somekanavien hyvien näyttökertalukujen sijaan kannattaa keskittyä oman asiakaskunnan löytämiseen.
Sisältöä ei suinkaan tarvitse julkaista päivittäin. Jonkinlainen postaus esimerkiksi kerran viikossa tai pari kertaa kuukaudessa kertoo kuitenkin siitä, että toimintasi on aktiivista. Suunnittele sisällöt esimerkiksi kerran kuussa ja julkaise ne ripotellen.
Somepostauksilla kannattaa tuoda esille omaa asiantuntijuuttaan johdonmukaisesti ja ytimekkäästi. Somekanavat voivat olla portfolio omasta työstä: kampaajat ja meikkaajat voivat julkaista ennen ja jälkeen -kuvia asiakkaista. Valokuvaaja voi kertoa kuvausvinkkejä seuraajilleen ja auttaa heitä valmistautumaan kuvauksiin.
Voit saada inspiraatiota somesisältöihisi tutkimalla, millaista sisältöä muut saman alan yrittäjät julkaisevat. Katso, mikä niissä toimii ja mikä ei – eli mihin seuraajat reagoivat ja mikä sytyttää sinua. Älä kopioi, mutta muiden sisällöt voivat innostaa sinua kehittämään omaa ääntäsi.
3. Muistuta asiakkaita seuraamaan sinua ja verkostoidu
Kun somekanavat on luotu, niille on tärkeää saada seuraajia. Vinkkaa siis asiakkaillesi somekanavistasi ja pyydä heitä seuraamaan sinua. Rohkaise myös asiakkaitasi tägäämään sinut sosiaalisen median sisältöihinsä ja suosittelemaan palveluitasi. Toisen ihmisen suosittelu on tehokasta markkinointia! Hyödynnä somen avaintermejä, joiden avulla yhä uudet potentiaaliset asiakkaat löytävät sinut.
Yksinyrittäjän kannattaa myös verkostoitua paikallisten yrittäjien kanssa. Monet yrittäjät suosittelevat mielellään toisiaan ja jakavat vinkkejään.
4. Tee loistavaa jälkeä
Oma hyvä työ on paras markkinointikeino. Palvele ja auta siis asiakkaitasi aina viimeisen päälle hyvin, jotta saat heidät tyytyväiseksi ja he haluavat kääntyä puoleesi myös jatkossa. Silloin he myös suosittelevat sinua muille. Mikäli sinulla on palvelu, jota asiakas hyödyntää säännöllisesti, kannusta häntä varaamaan seuraava aika palveluusi heti edellisen jälkeen.
5. Halutessasi panosta toimintasi nimeen ja visuaaliseen ilmeeseen
Monesti pienyrittäjät nimeävät oman yritystoimintansa omalla nimellään. Se on aivan riittävää. Mikäli haluat keksiä jotakin erottuvampaa, tai jos suunnittelet toimintasi laajentamista esimerkiksi sivutoimisesta päätoimiseksi, voit käyttää aikaa yritystoimintasi nimen miettimiseen.
Nimen on hyvä olla mahdollisimman yksinkertainen. Nimeä myös mahdolliset sosiaalisen median tilisi samoin. Jos haluat, voit lisäksi panostaa toimintasi visuaalisen ilmeen suunnitteluun. Siihen kannattaa testata esimerkiksi ilmaista suunnittelutyökalu Canvaa, joka on helppo aloittelijoillekin.
Mikäli haluat panostaa yritystoimintaasi enemmän tai jossain vaiheessa ryhtyä tekemään sitä päätoimisesti, kannattaa markkinointiin lisätä panoksia. Silloin voit esimerkiksi rakentaa yrityksellesi nettisivut ja varmistaa niiden näkyvyyden Googlessa. Asiakkaiden sähköpostiosoitteiden kerääminen mahdollistaa sähköpostimarkkinoinnin, joka on yksi suosituimmista markkinoinnin muodoista.
Aloita siis iisisti, mutta lisää markkinointikeinoja tarpeen mukaan. Intoa, iloa ja menestystä yrittäjyyteen!