Kirjanpito kevytyrittäjänä opiskelijalle

Kun toimit OP Kevytyrittäjänä, me huolehdimme puolestasi kirjanpidon ja pakolliset paperihommat. Vastuullesi jää menojen ja tulojen lisääminen palveluun.

Yrittäjänä sinun tulee huolehtia yrityksesi kirjanpidosta joko itse tai kirjanpitäjän avulla. OP Kevytyrittäjänä hoidamme kirjanpidon puolestasi, kirjaat vain menosi palveluun, lähetät laskut palvelustamme ja me hoidamme loput. Tässä osiossa kerromme, miten tämä kaikki tapahtuu.

Mistä kirjanpito koostuu?

Kirjanpitoon merkitään yritystoiminnan rahaliikenne eli sen tulot ja menot. Palvelun kirjanpitäjät tarkistavat kirjaamasi menot ja lisäävät ne kirjanpitoon. Kerromme sinulle, mikäli näistä puuttuu olennaisia tietoja tai meno on Veron ohjeiden mukaan vähennyskelvoton. Voit tutustua vähennyskelpoisiin menoihin tukiartikkelissamme.

Lisäämäsi menot vaikuttavat verotukseen tavallisesti kahdella tavalla. Toimintasi ollessa alvillista ja hankkiessasi tuotteen tai palvelun alvilla, sen vaikutus tuloihisi ja verotukseen tapahtuu seuraavasti:

  1. Tuotteen alv on vähennyskelpoinen, eli saat käytännössä oston yhteydessä maksetun alvin takaisin alv-palautuksena alv-ilmoituksen yhteydessä.
  2. Tuotteen alviton osuus vähentää verotettavaa tulostasi, eli maksat käytännössä vähemmän ansiotuloveroja.

Opintotuessa huomioidaan yritystoiminnan tulos alv 0 % eli tulot - menot ja vähennykset, eli menojen kirjaaminen vaikuttaa myös tukien tulorajoihin.

Näin laskutat asiakkaitasi OP Kevytyrittäjä -palvelussa

Voit käyttää laskutukseen kolmea eri tapaa: sähköpostilasku, verkkolasku tai paperilasku. Henkilöasiakkaiden laskuttamista varten tarvitset asiakkaan sähköpostin tai osoitteen. Vastaavasti yritysasiakkaita laskuttaessa tarvitset yrityksen laskutustiedot.

Näin lähetät laskun:

  1. Kirjaudu sisään palveluun. Valitse navigaatiosta Uusi → Lasku
  2. Valitse eräpäivä. Eräpäivä voi olla yksityisasiakkaille 14-90 pv ja yrityksille 1-90 pv. Tyypillisesti eräpäivä on 14 pv.
  3. Kirjoita laskun saajan nimi ”Vastaanottajan nimi” -kohtaan. Jos laskutat yritysasiakasta, valitse ”Vastaanottaja on yritys” ja kirjaa vastaanottajan Y-tunnus. Y-tunnuksen löydät yritystietojärjestelmästä.
  4. Valitse käytettävä laskutustapa (sähköpostilasku, verkkolasku tai paperilasku) ja täytä pyydetyt tiedot.
  5. Lisää laskurivi ja täytä laskun kuvaus, päivämäärä, määrä (kappalemäärä, tuntilaskutus, päivälaskutus tai kilometrilaskutus) sekä yksikköhinta. Jos palvelusi on arvonlisäverollinen, lisää laskuun alv-kanta.
  6. Lähetä lasku asiakkaalle.

Huomaa, että OP Kevytyrittäjä -palvelu vähentää laskustasi automaattisesti arvonlisäveron, OP Kevytyrittäjän 5 %:n suuruisen palvelumaksun (+ vähennyskelpoinen 24 % alv) ja henkilökohtaisen veroprosenttisi, jonka olet meille ilmoittanut. Tämän vuoksi laskun suuruus ja tilille kolahtava summa eroavat toisistaan. Laskut-sivulta löydät tarkemman erittelyn tehdyistä pidätyksistä kunkin maksetun laskun kohdalla i-painikkeen takaa.

Kirjautuessasi löydät etuvisulta myös laskurin, jonka avulla voit katsoa, miten paljon veloittamastasi summasta jää käteen verojen ja palvelumaksun jälkeen.

Menojen kirjaaminen kannattaa

Usein yritystoimintaan liittyy kuluja. Joskus ainoa kulu on kevytyrittäjäpalvelun palvelumaksu, jonka kirjaamme menoihin puolestasi. Menot voidaan jakaa pääosin kahteen kategoriaan: myyntiin liittyvät tuote- ja palveluostot sekä liiketoiminnan muut kulut.

OP Kevytyrittäjä -palvelussa voit kirjata menoiksi pienhankintoja, joiden hankintahinta on korkeintaan 1200 euroa (alv 0 %). Huom. Tietokoneiden, kamerakaluston ja puhelimien osalta kyseinen hankintahinnan raja ei päde, sillä Verohallinto katsoo niiden taloudellisen käyttöiän olevan alle kolme vuotta.

Näin kirjaat menon OP Kevytyrittäjä -palveluun:

  1. Kirjaudu sisään palveluun. Valitse yläpalkista Uusi → Meno
  2. Kirjoita kuitin tai laskun maksupäivämäärä eli päivä, jolloin tuote tai palvelu on maksettu.
  3. Lisää liitteeksi kuva tai muu dokumentti menoksi kirjattavasta tuotteesta tai palvelusta. Huomaa, että pankin tilisiirtokuittia ei hyväksytä tositteeksi, koska se ei sisällä tarvittavia tietoja. Lue lisää: millainen tosite on hyvä kirjanpitoon
  4. Lisää uusi menorivi. Kirjoita selite, jossa kuvaat, miten meno liittyy yritystoimintaasi. Merkitse hinta (sis. alv), mihin kategoriaan kulu kuuluu ja sen alv-kanta.
  5. Tallenna meno. Kirjanpitäjämme tarkistavat laskun ja ilmoittavat, jos menoa tarvitsee täydentää.

Tehtäväsi pähkinänkuoressa:

Kirjaa vuoden aikana yritystoimintasi tulot ja menot palveluumme.