Millainen on hyvä tosite kirjanpitoon?

Tämä ohje on OP Kevytyrittäjälle.

Kirjanpitolaki vaatii vähennyksiin liitettävän asianmukaisen tositteen, josta löytyy yksilöitävät tiedot hankitusta tarvikkeesta tai palvelusta. Kuvaamme tässä ohjeessa yleisimpiä virheitä ja ratkaisuja tilanteisiin, jossa tosite ei ole sellaisenaan kelvollinen kirjanpitoon.

Esimerkki hyväksyttävästä tositteesta.
Tarkista aluksi, että tosite:
  • Sisältää yrityksen nimen ja Y-tunnuksen
  • Sisältää ostetun tuotteen tai palvelun loppuhinnan
  • Sisältää alv-kannan ja arvonlisäveron määrän eriteltynä
  • Sisältää päiväyksen

Lisäsin maksutositteen pankin verkkosivuilta, miksi tämä ei kelpaa?

Pankin maksutositteessa ei ole tarvittavia tietoja, kuten yrityksen Y-tunnusta tai alv-erittelyä. Lisää menon tositteeksi aina myyjältä saatu tosite.

En saanut myyjältä mitään muuta kuittia tai se on hukkunut/kulunut lukukelvottomaksi, mitä tehdään?

Myyjä on aina velvollinen toimittamaan kuitin tehdystä ostoksesta, ole aina ensisijaisesti yhteydessä myyjään, jos kuittia ei ole tai se on hukkunut. Yritykset tavallisesti säilyttävät tositteita tietokannassaan, pyydä siis myyjältä tosite tehdystä ostoksesta.

Varaudu antamaan tarkat ostotiedot kuittia pyytäessä, kuten:

Näiden tietojen avulla kuitti todennäköisesti löytyy myyjältä.

Suosittelemme ottamaan paperisesta kuitista kuvan mahdollisimman pian sen saatuasi, jotta se säilyy tallessa eikä kulu lukukelvottomaksi.

Laitoin asianmukaisen kuitin liitteeksi, mutta sain silti jonkin korjauskehoituksen. Mitä teen?

Tarkista vielä liitetty tiedosto, että se:

Tositteesta tulee olla luettavissa tehdyn ostoksen ja myyjän tiedot. Tavallisissa kassakuiteissa voi yrityksen Y-tunnus olla aivan kuitin alaosassa, jolloin Y-tunnus jää helposti kuvan ulkopuolelle.

Voit korjata menoa helposti avaamalla Kirjanpito -osiosta muokkausta vaativan menon auki. Tee menokommentissa mainitut muutokset, kuten esimerkiksi tositteen vaihto. Paina lopuksi Tallenna.

Tutustu tarkemmin artikkeliimme menon lisäämisestä.