Miten lisään kirjanpitoon hankintoja, jotka on tehty ennen yritystoiminnan aloittamista?

Kirjoittanut: OP Kevytyrittäjä -tiimi

Tämän ohje käsittelee menojen lisäämistä, kun olet saanut menoa lisätessäsi ilmoituksen "Maksupäivän tulee olla ajanjakson sisällä".

Menonäkymä ei hyväksy menosi maksupäivämäärää jos:

Näissä tapauksissa menon voi kuitenkin useimmin lisätä kirjanpitoon.

Miten lisään ennen yrityksen alkua maksetun menon kirjanpitoon?

Voit lisätä menoja kirjanpitoosi, vaikka ne on hankittu ennen yritystoiminnan alkamista. Jos hankinta on tehty noin kolme kuukautta ennen yritystoimintasi alkua, voit lisätä menon tilikautesi ensimmäiselle päivälle yrityksen perustamisajan kuluna. Menon täytyy olla yhteydessä yritystoimintaan.

Lisää meno kirjanpitoosi näin:

Tallenna meno tilikautesi ensimmäiselle päivälle, näet tilikauden alkupäivän Tapahtumat-sivulta
Lisää menon liitteeksi alkuperäinen ostokuitti, myyjän toimittama lasku tai tilausvahvistus, joka täyttää tositevaatimukset.
Kirjoita menon selitteelle oikea ostopäivä ja teksti, että kyseessä on yrityksen perustamisajan kulu. Esimerkiksi: Olet liittynyt palveluun 20.11.2023 ja tilikautesi alkaa 20.11. Olet ostanut puhelimen ennen yrityksen alkamista 30.10.2023. Tallenna ostokuitti tilikautesi ensimäiselle päivälle 20.11. ja lisää menon selitteelle tieto: "Puhelimen hankinta, maksupäivä 30.10.2023, käynnistämisajan kulu". Voit lisätä tällä tavoin myös myyntiin liittyviä palveluita.

Hankinta tehty edellisten vuosien aikana

Voit siirtää yksityiskäyttöön ostetun tarvikkeen yrityksen kirjanpitoon menoksi. Meno tulee tallentaa sen nykyarvolla. Sinun tulee itse arvioida hankinnan nykyarvo kirjaushetkellä. Yleensä arvon alentuma on noin 25 % per vuosi. Voit esimerkiksi tarkistaa, millä hintaa kyseistä tarviketta myydään nyt käytettynä.