Miten maksamaton lasku laitetaan perintään?

Tämä artikkeli on tarkoitettu OP Kevytyrittäjä (Y-tunnuksellinen) käyttäjille.

Written by: OP Light Entrepreneur Team

Mikäli asiakkaasi ei maksa laskua eräpäivään mennessä, voit lähettää asiakkaallesi muistutuslaskun maksumuistutuksen kolmen arkipäivän kuluessa eräpäivästä. Suosittelemme olemaan aina yhteydessä suoraan asiakkaaseen ja tiedustella, mistä maksun myöhästyminen johtuu. Myöhästymiselle voi olla inhimillinen syy, kuten ongelmia verkkolaskun saapumisessa tai silkasta unohduksesta. On hyvien tapojen mukaista sopia maksusta asiakkaan kanssa ennen perintätoimia.

Sinulla on oikeus siirtää lasku perintään, kun seuraavat edellytykset täyttyvät maksamattomalle laskulle:

  • Laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä
  • Olet lähettänyt muistutuslaskun ja sen lähetyksestä on kulunut 14 päivää
  • Asiakkaasi ei ole reklamoinut laskusta
  • Laskua ei ole hyvitetty

Voit siirtää laskun perintäyhtiön hoidettavaksi, kun yllä olevat kohdat täyttyvät.

Huomioi hyvä perintätapa ja säilytä asiakassuhteesi tulevaisuudessa

Hyvän perintätavan mukaisesti perinnän voi aloittaa, jos maksumuistutusta ei ole maksettu 14 päivän sisällä lähetyshetkestä. Ole aina ensin yhteydessä asiakkaaseen ennen perintätoimia ja pyri sopimaan maksusta. Selvitä asiakkaaltasi, onko hän maksanut laskua pyytämällä häneltä maksutositetta maksusta. Jos asiakkaasi on maksanut laskun, mutta sinulla ei näy suoritusta, ole yhteydessä chat-asiakaspalveluumme.

Lowell Pikaperintä -palvelu hoitaa perinnän ammattimaisesti ilman riskejä

OP Kevytyrittäjän yhteistyökumppani perintäasioissa on Lowell Pikaperintä -palvelu. Palvelu on tarkoitettu yrittäjille, joilla on yksittäisiä tai toistuvia perintätarpeita. Perintäkumppani hoitaa perintäasiat helposti ilman aloitusmaksuja.

Voit siirtää perintäkelpoisen laskun Lowell Pikaperintään Laskut-sivulla. Tämä vaatii kirjautumisen palveluun. OP Kevytyrittäjät saavat alennusta perintäkumppanin palveluista.

Perinnän vaiheet – mitä tapahtuu perintätoimeksiannon jälkeen?

1. Ensimmäinen maksuvaatimus

Perintäyhtiö lähettää maksuvaatimuksen eli perintäkirjeen velalliselle, jos lasku on edelleen maksamatta. Maksuvaatimus lähetetään noin kahden viikon kuluttua maksumuistutuksen lähettämisestä.

2. Toinen maksuvaatimus

Velallisen kannattaa olla tässä vaiheessa yhteydessä perintäyhtiöön ja sopia perittävän laskun maksamisesta. Maksuvaatimukset eivät vielä aiheuta luottorekisterimerkintää.

3. Oikeudellinen perintä

Mikäli laskua ei ole vielä maksettu eikä velallinen ole sopinut maksusuunnitelmaa perintäyhtiön kanssa, maksamaton lasku voidaan hakea käräjäoikeuden tuomio, jonka perusteella velkaa voidaan periä ulosoton toimesta.

Perintäyhtiö ei välttämättä vie maksamatonta laskua oikeudelliseen perintään, jos avoin saatava on liian pieni tai jos velallisen maksukyky on tiedetysti heikentynyt. Saat lisätietoja perinnän eri vaiheista toimeksiantajalta eli perintäyhtiöltäsi.

Sain laskun perittyä onnistuneesti, miten saan tulon kirjanpitoon?

Tilanteissa, jossa perintäyhtiö perii asiakkaasi maksun ja tilittää sen asiakasvaratilillemme, ole yhteydessä chat-asiakaspalveluumme, kun olet saanut perintäraportin. Saamme kohdistettua maksun avoimelle laskullesi, jos se ei ole kohdistunut suoraan perintäyhtiön toimesta.

Mikäli perintäyhtiö maksaa perityn summan suoraan sinun tilillesi, sinun tulee maksaa itse tekemäsi lasku koko laskun loppusummalla, jotta tulosta tulee vähennettyä verot ja maksut sekä tulo kirjautuu kirjanpitoosi. Älä siis vähennä perintäyhtiön provisiota tilityksestä, vaan lisää se menona palveluun. Näin maksat loppujen lopuksi vain saadusta tulosta tuloveroa.

Read more