Näkyvyyttä omalle osaamiselle

Vinkit sosiaalisen median hyödyntämiseen

Julkaistu: 28.06.2018

Selasitko tänään Instagramia, huomasit kuvan söpöstä kissanpennusta ja painoit automaattisesti sydäntä? Näitkö Facebookissa tai YouTubessa hauskan videon ja tykkäsit siitä? Luetko päivittäin twiittejä Twitteristä ja osallistut erilaisiin keskusteluihin kommentoimalla? Sosiaalisen median virta on mahdollisuuksia täynnä! Sisällön tuoreus, mielenkiintoisuus ja kekseliäisyys ovat kaiken A ja O.

Kevytyrittäjänä sinun on hyvä tietää miten voit tuoda itsesi parhaiten esille, siellä missä tapahtuu kaiken aikaa. Sosiaalinen media on tehokas tietojätti, joka auttaa oman osaamisen markkinoinnissa.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, joten ennen kuin aloitat markkinoinnin somessa, mieti vielä vastaukset näihin kysymyksiin.

Mikä on kohderyhmäsi? Määrittele millainen on ihanneasiakkaasi ja tutki missä some-kanavissa he ovat aktiivisia ja minkälaista sisältöä he seuraavat.

Miten erotut muista? Tärkeintä on merkityksellinen sisältö, mikä erottuu jollakin tavalla massasta. Pidä some-kanavasi ajan tasalla ja käytä tunnistettavaa ja yhtenäistä tyyliä kaikissa käyttämissäsi kanavissa.

Kuinka usein kannattaa julkaista? Kokeilemalla selviää, minkälainen tahti on sopiva sinulle. Useimmiten hyvä aika julkaisulle on iltapäivät ja viikonloput, jolloin ihmisillä on tyypillisesti enemmän aikaa lukea uusimmat päivitykset.

Tässä vinkkejä kolmeen suosittuun some-kanavaan, joiden täysi potentiaali kannattaa hyödyntää. Voit samalla miettiä, mikä on sinun taustatarinasi ja miten voit tuoda omaa osaamistasi esille! ;)

  1. Facebook

    Perustaakko osaamiselle oma sivu vaiko ei?

    Pohdi, voisiko yrityksesi hyötyä omasta erillisestä Facebook-sivusta. Kaikki sosiaalinen media vaatii säännöllistä päivittämistä, joten sivua suunnitellessa kannattaa miettiä etukäteen, millaista sisältöä sivulla voisi julkaista ja kuinka usein. Mieti, haluatko markkinoida osaamistasi myös omassa profiilissasi vai erottaa henkilökohtaisen ja yrityksen profiilin selkeästi toisistaan. Somessa kommentoidessa kannattaa olla huolellinen ja muistaa, että henkilökohtaiset mielipiteet saatetaan yhdistää myös yritystoimintaan. Parhaimmillaan yrityksen oma Facebook-sivu on oiva kanava tiedottaa ajankohtaisista asioista ja kommunikoida asiakkaiden kanssa.

    Livestriimauksen avulla olet läsnä

    Facebook Live on tämän hetken suosituimpia muotoja viestiä katsojien kanssa. Kyseessä voi olla kysymyksiin vastailua, palvelun esittelyä, tuotteiden testaamista tai vaikka arjen kuulumisia. Mieti miten voisit tuoda osaamisesi esille suoran lähetyksen muodossa. Katsojat kertovat myös usein minkälaista sisältöä he haluavat nähdä, joten voit myös sitä kautta saada parannusehdotuksia tulevaan.
  2. Instagram

    #Selkeä #instafeed

    Instagram Feed on ensimmäinen asia, minkä potentiaalinen seuraaja näkee profiilissasi. Ihmiset tekevät päätöksiä jopa muutamissa sekunneissa, joten esittelytekstistä ja teemasta olisi hyvä näkyä heti mistä on kyse. Sekalainen soppa hämäriä kuvia ei herätä kiinnostusta, joten kiinnitä huomiota kuvien laatuun. Hyödyllistä tietoa voi jakaa myös kuvien muodossa. Lisää loppuun kuvan kannalta tärkeät hashtagit (#), koska seuraajat voivat etsiä sinua myös avainsanoilla. Suosittelemme käyttämään ainakin näitä #opkevytyrittäjä ja #keskityosaamiseesi ;)

    Pieniä palasia elämästä

    Instagram Stories on ominaisuus, jonka avulla voit julkaista kuvia ja lyhyitä videoita. Nämä ovat seuraajiesi katsottavissa 24 tuntia julkaisusta. Voit esitellä kuvin tai videoin esimerkiksi omaa osaamistasi ja viimeisimpiä taidonnäytteitäsi.

    Instagram livelähetys ei jää pyörimään

    Suora lähetys onnistuu myös alun perin kuville tarkoitetussa palvelussa. Facebookin ja Instagramin livelähetysten erona on, ettei Instagram tallenna videota sen päättymisen jälkeen.

  3. LinkedIn

    Olisiko aika täydentää tietoja?

    Profiilistasi kannattaa rakentaa sellainen mikä kiinnostaisi sinua asiakkaan näkökulmasta. CV:n lisäksi sinne voi linkittää omia videoita, lehtihaastatteluja ja blogeja. Omaa osaamista on mahdollista kuvata erilaisilla avainsanoilla, joille muut käyttäjät voivat antaa vahvistuksensa puoltoäänillä. Voit pyytää myös suositteluja niiltä, jotka ovat saaneet nauttia työsi hedelmistä tai kanssasi työskentelystä.

    Asiantuntijoiden keskustelufoorumi

    Oman ammattialasi verkostoissa olet aina selvillä mitä ja missä tapahtuu. Hyvä tapa osallistua keskusteluihin on tarjota hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa muille. LinkedInissä voit lisäksi lähettää kontaktipyyntöjä uusille ihmisille kenen kanssa haluaisit verkostoitua.

Mistä tiedät onko markkinointisi menossa oikeaan suuntaan? Oleellista on huomata, mitä tehdyillä toimenpiteillä on saavutettu. Kuten moni muukin asia, myös some vaatii pitkäjänteisyyttä. Kokeilemalla opit huomaamaan, millainen sisältö kiinnostaa juuri sinun seuraajiasi ja potentiaalisia asiakkaitasi.

Uskalla olla esillä, kerro tarinasi ja anna työllesi sekä osaamisellesi kasvot. Voit aloittaa verkostoitumisen OP Kevytyrittäjät (suljettu ryhmä) Facebook-ryhmästä ja edetä itsellesi sopivalla tahdilla muihin some-kanaviin.

Kepeää kesäkuun loppua!

some-ikonit puhelimen kotinäytöllä